fbpx

Viva Mozart!

  • Start date: 20-05-22 19:00
  • Place: sala widowiskowa

VIVA MOZART!
GALA Z OKAZJI DNIA MATKI

20 maja 2022, godz. 19.00

bilet: 35 zł, 30 zł ulgowy

Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8

viva mozart

Program:
Myroslav Skoryk, Melodia
Wolfgang Amadeus Mozart, III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216
Wolfgang Amadeus Mozart, Gran Partita − X Serenada B-dur KV 361/370a

marcin suszycki

Marcin Szuszycki

skrzypce

Koncertmistrz (od 2008 roku) Orkiestry Filharmonii Poznańskiej ma różne zainteresowania muzyczne. Z Bartoszem Bryłą, Mariolą Banaszkiewicz-Bryłą, Tomaszem Lisieckim i Marzeną Michałowską od 2006 roku tworzy zespół muzyki barokowej wykonywanej na dawnych instrumentach. Ale już rok później zajął się muzyką z całkiem odmiennej epoki – jako pierwszy skrzypek zespołu an Arche gra w nim muzykę współczesną.

Artysta występuje też jako kameralista oraz koncertuje jako solista z polskimi i zagranicznymi orkiestrami. W 2013 roku otrzymał zaproszenie od Scottish Chamber Orchestra i występował z tą orkiestrą jako gościnny koncertmistrz w Edynburgu, Glasgow oraz St. Andrews. W 2021 roku był gościnnym koncertmistrzem Orquesta Ciudad de Granada, z którą grał pod dyrekcją Paula McCreesha podczas Festival de Música y Danza de Granada.

Jako solista grał pod batutą takich dyrygentów jak Christopher Hogwood, Łukasz Borowicz, Marek Pijarowski, Frank Strobel, Jakub Chrenowicz i Michał Klauza.

W 2015 roku skrzypek otrzymał Medal Młodej Sztuki – nagrodę "Głosu Wielkopolskiego" przyznawaną młodym i oryginalnym twórcom.

Marcin Suszycki naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 7 lat w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu, a następnie kontynuował ją w przemyskim Liceum Muzycznym w klasie Roberta Naściszewskiego, współpracując w tym czasie z Przemyską Orkiestrą Kameralną Capella Premisliensis, z którą nagrał płytę z udziałem Bartosza Bryły i Andrzeja Hiolskiego. Studia z wyróżnieniem ukończył w klasie prof. Bartosza Bryły w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Obecnie jest wykładowcą w tej uczelni.

anastasiia vrublevska

Anastasiia Vrublevska

dyrygent

Ukończyła z wyróżnieniem Kolegium Muzyczne im. Władysława Zaremby w Chmielnickim (Ukraina) na wydziałach dyrygentury chóralnej oraz teorii muzyki, a także studia z dyrygentury chóralnej na Akademii Muzycznej im. Antoniny Nieżdanowej w Odessie (Ukraina) i studia z dyrygentury operowo-symfonicznej na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie Łukasza Borowicza.

Artystka jest laureatką międzynarodowych konkursów, w tym m.in. II Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów Chóralnych Viva la voce (I nagroda, Ługańsk, Ukraina), XVII Ogólnoukraińskiego Konkursu Młodych Dyrygentów Chóralnych (II nagroda, Nieżyn, Ukraina), III Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu (półfinalistka).

Podczas studiów brała udział w kursach dyrygenckich pod kierunkiem Rafała Jacka Delekty z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej (2017), w warsztatach operowych w Operze Krakowskiej (2018), w kursach pod kierunkiem Wojciecha Rodka z orkiestrą Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych Duettissimo (2019).

W 2018 roku asystowała Gianluigiemu Gelmettiemu przy przygotowywaniu produkcji oper Zelmira oraz Mojżesz w Egipcie Gioacchina Rossiniego prezentowanych podczas Belcanto Opera Festival Rossini in Bad Wildbad (Niemcy).

Od 2018 roku dyrygentka prowadzi orkiestrę symfoniczną Szkoły Muzycznej II stopnia Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Dębicy. Od sezonu artystycznego 2020/2021 jest gościnną dyrygentką Opery Narodowej w Charkowie. W 2020 roku jako kierownik muzyczny przygotowała premierę opery Medium Giana Carla Menottiego.

W 2021 roku założyła muzyczno-teatralny hub OPERATORIUM, z którym przygotowała m. in. semi-stage wersję opery Służąca panią Giovanniego Battisty Pergolesiego oraz Requiem Karla Jenkinsa.

Współpracowała m.in. Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej (Kraków), orkiestrą kameralną Duettissimo, Orkiestrą Virtuosi Brunenses (Brno, Czechy), Górecki Chamber Choir, Orkiestrą Magna Grecia (Matera, Włochy), SkhidOPERA Ensemble (Charków, Ukraina), Chórem Oriana (Odessa, Ukraina) oraz z solistami i orkiestrami Opery Krakowskiej i Opery Narodowej w Charkowie.

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Podczas inauguracyjnego koncertu, 10 listopada 1947 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpiła pod batutą swojego pierwszego dyrygenta – Stanisława Wisłockiego. Od tego czasu orkiestrą kierowali kolejno: Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Boreyko, Mirosław Jacek Błaszczyk, José Maria Florêncio, Grzegorz Nowak, Marek Pijarowski (2007-2021). Od sezonu 2021/2022 dyrektorem muzycznym – dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej jest Łukasz Borowicz.

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej należy do grona najbardziej znanych i cenionych polskich orkiestr symfonicznych. Występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych w kraju i poza jego granicami. Zespół koncertował prawie we wszystkich krajach Europy. W lutym i marcu 2020 roku orkiestra zagrała cykl koncertów Kompozytorzy na walizkach w Niemczech (Konzerthaus Berlin, Konzerthalle Frankfurt Oder, Staatstheater Darmstadt) i we Francji (Théâtre des Champs Elysées, Paryż), w których solistą był Rafał Blechacz, a podczas tego tournée wystąpiła także w Wiesbaden (z pianistką Olgą Scheps i skrzypaczką Bomsori Kim) oraz w Kölner Philharmonie (z pianistą Juho Pohjonenem).

Zespól uczestniczył w wielu znaczących zagranicznych festiwalach muzycznych, m.in.: Romaeuropa-Villa Medici, Kissinger Sommer, Ankara Sanat Festivali, Festwochen in Herrenhausen, Bregenzer Frühling, Dresdner Musikfestspiele, Choriner Musiksommer, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Janáčkův Máj, Międzynarodowym Festiwalu Operowym Smetanowa Litomyšl.

Orkiestra towarzyszyła uczestnikom pierwszego powojennego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, a od 1952 roku akompaniuje finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest podstawowym zespołem symfonicznym festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, bierze także udział w festiwalach Warszawska Jesień i Wratislavia Cantans. Często uczestniczy w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych. Do ważnych wydarzeń w historii zespołu należy występ przed papieżem Janem Pawłem II w Watykanie.

Z zespołem występowali światowej sławy dyrygenci: Hermann Abendroth, Walerian Bierdiajew, Henryk Czyż, Marco Erede, János Ferencsik, Reinhard Goebel, Zdzisław Górzyński, Eivind Gullberg Jensen, Christopher Hogwood, Pietari Inkinen, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Zygmunt Latoszewski, Zdeněk Mácal, Jerzy Maksymiuk, Sir Neville Marriner, Paul McCreesh, Rafael Payare, Jérémie Rhorer, Witold Rowicki, Ainārs Rubiķis, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Václav Smetáček, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko, Carlo Zecchi oraz soliści: Piotr Anderszewski, Martha Argerich, Piotr Beczała, Rafał Blechacz, Gábor Boldoczki, Pavol Breslik, Sarah Chang, Andrzej Dobber, Helen Donath, Wojciech Drabowicz, Franco Fagioli, Jean Fournier, Malcolm Frager, Alexander Gavrylyuk, Monique Haas, Ida Haendel, Anita Hartig, Andrzej Hiolski, Philippe Jaroussky, Sumi Jo, Ryszard Karczykowski, Antonina Kawecka, Simone Kermes, Olga Kern, Gidon Kremer, Konstanty Andrzej Kulka, Aleksandra Kurzak, Sergei Leiferkus, Julia Lezhneva, Christian Lindberg, Bernard Ładysz, Adam Makowicz, Witold Małcużyński, Annick Massis, Albrecht Mayer, Francesco Meli, Midori, Johannes Moser, Leszek Możdżer, Victoria Mullova, Sergei Nakariakov, Wiesław Ochman, Garrick Ohlsson, Dawid i Igor Ojstrachowie, Gerhard Oppitz, Emmanuel Pahud, Ewa Podleś, Maurizio Pollini, Samuel Ramey, Vadim Repin, Ruggiero Ricci, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Gil Shaham, Göran Söllscher, Martin Stadtfeld, Akiko Suwanai, Henryk Szeryng, Maxim Vengerov, Arcadi Volodos, Wanda Wiłkomirska, Ingolf Wunder, Pretty Yende, Narciso Yepes, Christian Zacharias, Thomas Zehetmair, Krystian Zimerman, Nikolaj Znaider.

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej ma w dorobku nagrania z muzyką symfoniczną, operową i baletową dla radia, telewizji oraz na płyty CD (nagrania dla Sony Classical, cpo, Polmusic, Polskie Nagrania, Muza, Largo Records, Dux, CD Accord, Naxos). W 2015 roku płyta Gwiazdy Światowych Scen Operowych: Ewa Podleś z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej – live (zarejestrowana w Poznaniu podczas koncertu pod batutą Łukasza Borowicza) została wyróżniona przez francuską Académie du Disque Lyrique nagrodą L’Orphée d’Or (Złotego Orfeusza).

W 2016 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej (wraz z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz solistami: Wiolettą Chodowicz, Robertem Gierlachem i Wojtkiem Gierlachem, pod dyrekcją Łukasza Borowicza) dokonała pierwszego światowego nagrania płytowego Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego. Dwupłytowy album z tym nagraniem, wydany w 2017 roku przez znaną niemiecką wytwórnię cpo, w 2018 roku zdobył jedną z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata – International Classical Music Awards (ICMA 2018).

W 2019 roku ukazał się dwupłytowy album "Stanisław Moniuszko, Kantaty Milda/Nijoła", będący światową premierą fonograficzną. Poznańscy Filharmonicy pod batutą Łukasza Borowicza nagrali go wraz z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiei oraz solistami: Wiolettą Chodowicz (sopran), Maria Jaskulską-Chrenowicz (sopran), Ewą Wolak (mezzosopran), Sylwestrem Smulczyńskim (tenor), Robertem Gierlachem (baryton) i Szymonem Kobylińskim (bas). W maju 2020 roku album ten znalazł się na liście Editor’s Choice, May 2020 najlepszych albumów płytowych wybranych przez prestiżowy brytyjski miesięcznik poświęcony muzyce poważnej – Gramophone.

Najnowsze albumy (dwa pierwsze to światowe premiery fonograficzne) Poznańskich Filharmoników to: "Michał Bergson, Concerto symphonique pour piano et orchestre op. 62 /Music from the opera Luisa di Monfort" (Jonathan Plowright – fortepian, Jakub Drygas – klarnet, Aleksandra Kubas-Kruk – sopran, Łukasz Borowicz – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej) oraz "Stefan Bolesław Poradowski, Koncert skrzypcowy op. 70, Koncert kontrabasowy op. 26, III Symfonia op. 29", a także koncertowe wykonania oper: Faniska Luigiego Cherubiniego i Kościej Nieśmiertelny Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, które pod batutą Łukasza Borowicza Orkiestra Filharmonii Poznańskiej nagrała z udziałem solistów i Poznańskiego Chóru Kameralnego (przygotowanego przez Bartosza Michałowskiego).

Salą koncertową Filharmonii Poznańskiej jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, znana w Europie z doskonałej akustyki i przepięknej architektury w stylu neorenesansowym, mogąca pomieścić ponad 1000 słuchaczy.

filharmonia poznanska logo iksww logo

logo ue white

logo nfosigw white

bilet rck

logo kupbilecik

logo biletyna

write

Szukaj