×

Wiadomość

EU e-Privacy Directive

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Pokaż politykę prywatności

Odrzuciłeś pliki cookie. Ta decyzja może zostać zmieniona.

Mazzolleum

mazzolleum

 

Mazzoll jest uważany za jednego z najciekawszych obecnie klarnecistów w Polsce (Jazz Forum, "Drgawy" TVP1). Swoją kosekewentną praktyką przyczynił się do prawdziwego renesansu klarnetu na polskiej scenie muzyki improwizowanej, można też powiedzieć, że był pierwszym polskim basklarnecistą. Inspirował i nadal inspiruje całe pokolenia improwizatorów. Główną oś jego pracy twórczej stanowi idea arhytmii jako akceptacji błędu i dowartościowania tego wszystkiego, co odrzucamy  jako wykonawcze niedoskonałości. Od lat jego sztandarowy utwór stanowi kompozycja "jeden dźwięk" opierająca się na około godzinnym, nieprzerwanym wykonaniu na klarnecie basowym najniższego dźwięku C, co jest możliwe przy użyciu techniki oddechu cyrkulacyjnego, któ®ą Mazzoll opanował po mistrzowsku. Wykorzystuje w swojej grze zarówno elementy klasyki jak i muzyki współczesnej; reprezentuje linię jazzowych klarnecistów: Goodman, La Porta, Giufree, Lacy(ss). Ma na swoim koncie współpracę z wieloma znakomitymi postaciami europejskiego jazzu, jako klarnecista i kompozytor: Django Bates, Alfred Harth, Jeffrey Morgan, Vytautas Labutis, Niels Landgren, Tony Oxley. Oprócz debiutanckiej płyty Mazzoll & Arhythmic Perfection "a", wydał w Europie zachodniej płytę "Newborn" trio Perplex: Mazzoll - Chastka - Hölker, którą wyprodukował znany angielski perkusista Tony Oxley. Inne albumy wydane pod jego marką to m.in. "out out to lunch" "single 3" " rozmowy s Catem" we współpracy z Kazikiem Staszewskim. Zagrał też gościnnie na płycie "Kablox - niesłyna histaria" grupy Kury Tymona Tymańskiego. Jest autorem muzyki do awangardowych filmów i multimedialnych instalacji (Bolero, Point City, Midnight Shakespeare) w Polsce, Holandii i Niemczech, a także pełnometrażowego filmu fabularnego "jutro będzie niebo" w reż. J. Marszewskiego i filmu dokumentalnego " Słowa jak ściany" o Małgorzacie Hillar (TVP2). Jest współtwórcą formy scenicznej zwanej dyfuzją, która powstała przy współpracy z R. Knuthem w ramach projektu Diffusion Ensamble, gdzie brał udział w pokazach obok takich artystów, jak: Harald Naegeli, Jenny Holzer, Felix Droese. Obecnie współpracuje z Igorem Boxx (połową jednej z najsławniejszych poza granicami kraju polskiej grupy Skalpel), Emiterem (legendarna grupa Ewa Braun). Oraz zespołem Lipali. Grywa na festiwalach w kraju i za granicą (Wilde Töne, Jazz Baltica, Warsaw Summer Jazz Days), a także sam jest ich organizatorem (m.in. wszystkie krajowe i zagraniczne edycje festiwalu Art Depot oraz Yass-no, a obecnie Arhythmic Perfection Plan w Filharmonii im Mieczysława Karłowicza w Szczecinie).

W swojej dyskografii ma ponad 20 albumów ( w tym studyjne i koncertowe), a jeszcze w tym roku mają ukazać kolejne dwa.

Dimitrios "Milo" Kurtis

Dimitrios "Milo" Kurtis jest jednym z bardziej rozpoznawalnych i charyzmatycznych muzyków w Polsce. Swoją artystyczną karierę rozpoczął w 1969 roku, kiedy to założył legendarną formację Grupa w Składzie:. Jest ona uznawana za kanoniczny zespół dla ruchu hippiesowskiego – ma także ogromny wkład w rozwój polskiej sztuki konceptualnej. Zespól ten współpracował z najważniejszymi artystami wizualnymi epoki (Jerzy Kalina, duet artystyczny KwieKulik, Paweł Freisler, Krzysztof Zarębski, Jan Stanisław Wojciechowski etc.).

W 1975 r. Kurtis założył wraz z Markiem Jackowskim duet MAANAM (nazwa pochodzi od inicjałów twórców – M&M). Pierwsze koncerty zagrali w Piwnicy Pod Baranami w Krakowie i Laboratorium Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Następnie koncertowali przez półtora roku w teatrach (STUDIO), uczelniach (Katolicki Uniwersytet Lubelski), galeriach sztuki (Galeria Boguckich, Repassage), i. in. W latach 70-tych występował w całej Polsce w trio Tomasz Stańko – Tomasz Szukalski & Milo Kurtis.
Również w 1975 dołączył do legendarnej grupy OSSIAN, z którą współpracuje do dziś.

W 1986 roku opuścił Polskę i na ponad dziesięć lat osiada w USA. Występuje w Kalifornii z miejscowymi zespołami i z Donem Cherry. Po śmierci Dona w 1995 r. przyjeżdża do Polski w styczniu 1996 r., by zorganizować przy pomocy Mariusza Adamiaka koncert dla Telewizji Polskiej, Tribute to Don Cherry. W tym wyjątkowym wydarzaniu wzięli udział członkowie zespołu Dona Cherry, Osjan i Tomasza Stańko. Zapis z koncertu ukazał się także na CD.

W listopadzie 1996 ponownie przyjeżdża do Polski i po miesiącu postanawia zostać w kraju na stałe. Dołącza ponownie do Osjana i włącza się aktywnie w polskie życie artystyczne.
W trakcie współpracy z Osjanem zakłada swój zespół: Drum Freaks, do którego zaprasza wybitnych muzyków: Mateusza Pospieszalskiego, Apostolisa Anthimosa, Janusza "Yaninę" Iwańskiego i Piotra Iwickiego.
Wraz ze znakomitym gościem, Wallis’em Buchanan’em (Jamiroquai), nagrywa płytę live w Kościele św. Jana w Gdańsku (2003). Tuż po zawieszeniu współpracy z zespołem Osjan w 1986 r., nagrywa z Wojtkiem Waglewskim pierwszą płytę VOO VOO. Również z Voo Voo występuje na festiwalu Jarocin 1986 i na innych koncertach w całej Polsce.
W 1983 wspólnie z Robertem Brylewskim zakłada pierwszy w Polsce zespół reggae: IZRAEL. Nagrywa z IZRAELEM pierwsze dwie płyty przed wyjazdem do USA. Kurtis nie tylko spełnia się jako muzyk, ale angażuje się także w działalność impresaryjną i popularyzatorską - na jego zaproszenie przybywa na wspólną trasę koncertową MISTY IN ROOTS z Wielkiej Brytanii.
Kurtis zakłada też swoje wydawnictwo płytowe "Milo Records“, w którym wydał ponad sto pozycji, m.in. Tomasz Stańko Quintet, KOMEDA (Muzyka Filmowa, Scena, Jazz), Osjan, Drum Freaks Orkiestra NAXOS i wiele innych.

Kariera artystyczna Milo Kurtisa trwa już od 45 lat, nie sposób wymienić wszystkich jego projektów i aktywności artystycznych. W trakcie swojej działalności twórczej wziął udział we wszystkich najważniejszych festiwalach muzycznych w Polsce. Spektrum estetyczne rozciąga się od jazzu, muzyki etnicznej, przez muzykę współczesną, rockową czy reggae. To wszechstronny instrumentalista i kompozytor, lider wielu formacji muzycznych, popularyzator i entuzjasta muzyki.
Pierwszy zespół Kurtisa, Grupa w Składzie:, brała udział w szeregu akcji artystycznych początku lat 70-tych. Zapisała się tym czynnie w annałach polskiej sztuki, biorąc udział w akcjach: I Czyszczenia Sztuki, Osiągnięcia awangardy a sztuka polityczna, Zjazd Marzycieli, Papierowy Prorok. Z zespołem tym współpracowała czołówka muzyków: Zbigniew Seifert, Andrzej Bieżan, Helmut Nadolski i wielu innych.
Również na początku lat siedemdziesiątych zakłada zespół Ya-sou, w składzie którego pojawia się Wojciech Waglewski na hinduskiej tabli i Elektra Kurtis na skrzypcach. Sam Kurtis gea w tym zespole na greckim buzuki i hinduskim sitar. Występują przeważnie w Towarzystwie Przyjaźni Polsko Indyjskiej, macierzystym klubie Sigma i w wielu klubach studenckich.

W połowie lat 70. Kurtis został zaproszony do zespołu OSSIAN (1975 roku). Wziął z nim udział w festiwalach: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Od Nowa Jazz Festival, Festiwal Kultury Greków Polskich, V Festiwal Muzyki Jazzowej. Z zespołem zagrał ponad tysiąc w kraju i Europie Zachodniej. Zagrał też na kilkudziesięciu festiwalach Muzyki Świata w Europie Zach. Stan wojenny zastał Mila na festiwalu Winter Folk Festival w Holandii, skąd z Wojciechem Waglewskim przez Danię i Szwecję wrócił do Polski dn. 17.12.1981. W 1983 r. z OSJAN-em wystąpił także na Jazz Jamboree’83 z towarzyszeniem światowej sławy trębaczem, współtwórcą free jazzu, Donem Cherry.
Z Osjanem nagrał kilkanaście płyt, m. in. z towarzyszeniem Tomasza Stańko (1978). Lata 90-te to praca nad własnym zespołem Drum Freaks, z którym nagrał dwie płyty (Smyrna i Live), udzielenia się jako muzyk sesyjny m. in. z zespołami Republika czy Sweet Noise oraz pracą na niwie animacyjnej (wydawanie płyt, organizacja koncertów i festiwali). Współpracuje również jako prezenter muzyczny z Radiem WNET.

Lata dwutysięczne przyniosły dalszy rozwój kariery artystycznej. W 2012 zakłada swój autorski zespół Orkiestra NAXOS. NAXOS to polska, oryginalna odpowiedź na popularny w świecie nurt łączący kultury i gatunki muzyczne, zwany muzyką świata. Skupia artystów z Polski, Grecji, Syrii, Izraela i Jemenu, którzy na stałe osiedli w Polsce. Łączy kulturę Bałkanów i Bliskiego Wschodu, czyli śródziemnomorskie korzenie większości artystów. Efektem tej współpracy było nagranie płyty Podróż Dookoła Mózgu wydanej w 2014 roku przez Warner Music Poland. Album został uznany jako jedno z Wydarzeń Roku przez tygodnik Polityka. Z zespołem tym występił m.in. Na festiwalach Jazz Jamboree, Jazz na Starówce, Festiwalu 4 Kultur, Warsaw Summer Jazz Days, Sopot Jazz Festiwal itd.

10 maja 2015 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbył się rejestrowany na żywo koncert Orkiestry NAXOS. Dzięki entuzjastycznej reakcji publiczności atmosfera koncertu była wyjątkowa. Tak powstała druga płyta Orkiestry - NAXOS ORCHESRTA LIVE AT POLIN – COEXIST.  Jest to pierwsza płyta nagrana w Muzeum.
Oprócz działalności stricte artystycznej, jest także pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Kultury Greków Polskich, jedynego takiego przeglądu kultury zasymilowanej mniejszości greckiej w Polsce. Stworzył również we współpracy z MKiDN pierwszy tego rodzaju festiwal "Od Bikiniarzy do Hipsterów – dzieje kontrkultury w Polsce po II W.Św."
Nadal jest aktywny na scenie występując  z kompozytorami Krzysztofem Knittlem, Zdzisławem Piernikiem i innymi oraz z zespołami Osjan, Orkiestra NAXOS, Milo Ensemble i Grupa w Składzie.

links

 

kup bilet

bilet

bilet

bilet

napisz do nas

write

 

Włącz swój javascript, aby przesłać ten formularz

Copyright 2012-2019 Regionalne Centrum Kultury w Pile

Szukaj